Egyre többen választanak automata váltós autókat, megváltoztak a trendek az autó iparban. A vásárlás során a legfőbb szempont a kényelmes városi közlekedés, de a legtöbb új autó felszerelésében már alapból nem a kézi váltó szerepel. A szakoktató ugyanakkor figyelmeztet, érdemes továbbra is manuális járműveken elsajátítanunk a vezetés alapjait.
Egyre kevesebb kézi váltós autókat találhatunk az autószalonokban, hiszen nem csak a gyártási, de a vásárlási szokások is teljesen megváltoztak – hangsúlyozta, Tóth Máté, a Shick-R Kft. ügyvezetője. Míg a 2000-es évek elején 70-30 %-os arányban kézi váltós autót vásároltak a sofőrök, addig már ez a szám teljesen megfordult az automaták irányába.
Tóth Máté szerint ennek egyik oka, hogy egyre több elektromos autó kerül a piacra, amelyek már alapból automaták, de az emberek igénye is ebbe az irányba ment el.
Hangsúlyozta, egyre több az autó, ezáltal pedig a dugó is az utakon, egy automata váltós járművel pedig sokkal egyszerűbb manőverezni a városban. Hozzátette, a legújabb automata váltós kocsiknál a kényelem mellett a fogyasztás tekintetében is komoly előrelépések történtek, ugyanakkor nagyságrendileg fél millió forintos felárral is kell számolni ezek esetében.
Bár a szakoktató szerint is sokkal kényelmesebb az automataváltós járművek vezetése, tanulni még mindig a manuális autókon érdemes. Kispál Zsolt kiemelte, a vezetéstanulás varázsa veszik oda, ha valaki nem manuális váltón tanul. Hozzátette, ilyenkor olyan alapvető dolgokat nem tanulnak meg, mint a kuplung kezelés, a finom elindulás, sebességváltás, visszakapcsolás vagy a motorfékhatás.
Kispál Zsolt hozzátette, nem nagyon keresik a tanulók az automata váltós oktatást, és bár valóban egyre több ilyen autó van az utakon, az autós iskolákban egy darabig még a manuális járművek lesznek előtérben. Gyöngyösön például a nagyjából 25 oktató autóból mindössze 1 automata van. Érdemes továbbá azt is tudni, hogy aki automata váltós járművön tanul meg vezetni, nem közlekedhet kézi váltós autóval a forgalomban.