Nincs napirenden akkumulátorgyár telepítése Gyöngyösre

Zsákutca az elektromos autózásra épülő gazdaságpolitika; miközben a vevők világszerte elfordulnak az elektromos autóktól, az Orbán- kormány az egész magyar gazdaság jövőjét erre alapozza – írja a Népszava. Miközben egyre több városban létesül aksi gyár a heves tiltakozások ellenére, Gyöngyös nemet mondott. Kocsis Máté , a Fidesz országgyűlési frakciójának vezetője kérdésünkre elmondta, nem tartja valószínűnek, hogy Gyöngyöst érintené ez a kérdés.

x Hirdetés

A lap felidézi, hogy az elektromos autógyártás nehézségeire Magyarországon legutóbb az Iváncsán történtek mutattak rá, ahol is a dél-koreai SK egyelőre tesztüzemmódban működő akkumulátorgyárból közel ezer, harmadik országból érkezett munkavállalót bocsátottak el  az elektromos autók iránti nyugat-európai kereslet visszaesése miatt.  

A Corvinus Egyetem közgazdásza úgy véli, hogy a magyar kormány a gazdasági felzárkózás lehetőségét látja az akkugyárak és az elektromos autógyárak itteni letelepítésében, noha erre a célra ezek a befektetések alkalmatlanok. Óriási gondnak nevezte a közgazdász, hogy hazánkban fékek és ellensúlyok nélkül születtek meg azok a gazdaságpolitikai döntések, amelyek akkumulátor és e-autó gyártó nagyhatalommá kívánják tenni Magyarországot. Szerinte a magyar kormány bedőlt annak az elektromos autózást kísérő eufóriának, amely világszerte rövid ideig tapasztalható volt. Óriási állami támogatásokkal segítette és segíti ezeket a beruházásokat, és még arra sincs válasz, ez megtérül-e valaha – írja a Népszava

Nem mellesleg az akkugyárak környezetszennyező hatása sem másodlagos. Magyarországon egyre több helyi tiltakozás kíséri a sorra nyíló akkumulátorgyárakat, melyeket a kormány sok esetben nemzetgazdasági szempontból kiemelt beruházássá minősít. Göd, Komárom, Iváncsa, Debrecen. Az Index februárban írt arról, hogy a gödi Samsung-gyár 2019 és 2022 között rendkívül nagy mennyiségű, 88 tonna mérgező hatású oldószert bocsátott ki a levegőbe a légszennyezettségi adatok szerint. A rákkeltő nehézfémek kibocsátása is jóval a határérték felett volt. Ráadásul ezeknek a cégeknek rendkívül nagy az ivóvíz és energia igénye.

Kocsis Máté a Fidesz országgyűlési frakciójának vezetője Gyöngyösön járt, így természetesen megkérdeztük, hogy a kormány tervez-e akkumulátorgyárat Gyöngyösre, annak fényében, hogy korábban a végül Szegedet választott BYD élénk érdeklődést mutatott az ipari park felé. Kocsi Máté azt mondta, nem hallott hasonlóról sem, hogy Gyöngyösre ilyen cég települne. Annak kapcsán, hogy a kormányzat figyelembe veszi-e a képviselő-testület azon döntését, miszerint nem támogatják akkumulátorgyár letelepédést Gyöngyösön azt válaszolta, hogy a kormányzat minden igényt figyelembe vesz és ha lesznek erre vonatkozó egyeztetések, akkor napirendre fog kerülni, de mint hangsúlyozta, nem tartja valószínűnek, hogy Gyöngyöst érintené ez a kérdés.

Mint arról korábban beszámoltunk, tavaly októberben úgy döntött a képviselő-testület, hogy Gyöngyösön nem nyílhat akkumulátorgyár. Az egyhangú döntést Gyöngyös leterhelt, sérülékeny vízbázisával és a mátrai védett természeti területek közelségével indokolták.

x Hirdetés

Fellélegezhetnek a garázstulajdonosok

Tragikus sorsok, magukra hagyott családok