Sokan azt hiszik, hogy elég időben a fékre lépni, és kicselezhető a traffipax – a valóság azonban egészen más. Az ORFK részletesen közölte, milyen messziről „látnak” a rendőrségi sebességmérők, és hogy az időjárás mennyire befolyásolja működésüket.
Az autósok gyakran találgatják, hogy a különböző mérőeszközök – például a VÉDA-kapu, a traffibox vagy a mobil traffipax – milyen messziről képesek bemérni egy járművet. A rendőrség szerint a legtöbb berendezés jóval nagyobb távolságból is pontosan működik, mint azt sokan gondolnák.
Mit tud a VÉDA és a Cam-S1?
A fix telepítésű VÉDA-kapuk kamerái jellemzően az előttük lévő 20 méteres útszakaszon rögzítenek képet. Ez a távolság az út adottságaitól és a kamera beállításától is függ. Ennél jóval nagyobb hatótávval dolgoznak a mobil, változtatható helyű ellenőrzési pontokon használt ARH Cam-S1 lézeres traffipaxok, amelyek akár 600 méterről is képesek észlelni és mérni.
Mi a helyzet a traffiboxokkal?
A városokban, utak mentén elhelyezett szürke dobozok, azaz traffiboxok önmagukban nem mérnek – csak akkor aktívak, ha beléjük helyezik a Cam-S1 készüléket. Ilyenkor jellemzően 100–150 méteres távolságon belül rögzítenek szabálysértést.
Befolyásolhatja-e az időjárás a működést?
A rendőrség közlése szerint az időjárás és a környezeti tényezők hatással lehetnek a mérési feltételekre, de ez általában nem csökkenti számottevően az eszközök hatékonyságát.
Az ORFK ugyanakkor hangsúlyozta: a közlekedési szabályok betartása nem a traffipaxoktól, hanem a felelős járművezetői magatartástól kellene hogy függjön. A gyorshajtás továbbra is az egyik vezető oka a közúti baleseteknek.