Gőzfelhőben érkezett a múlt: a legendás 424-es újra Gyöngyösön

x Hirdetés

A 2025-ös gyöngyösi bornapok egyik leglátványosabb eseménye a Nyugati pályaudvarról induló nosztalgiavonat érkezése volt, melyet a 100 éves múltra visszatekintő, legendás 424-es gőzmozdony húzott. A tavalyi hatalmas siker után idén is teltházas szerelvény, nemcsak a vasút szerelmeseinek, hanem a történelem iránt érdeklődőknek is felejthetetlen élményt kínált.

x Hirdetés

A magyar ipar büszkesége a MÁV 424-es sorozatú gőzmozdonya, becenevén “Bivaly”, a magyar mozdonygyártás egyik csúcsteljesítménye. Az első példány 1924-ben készült el a MÁVAG-nál, és a sorozat egészen 1958-ig gyártásban maradt. Összesen 514 darabot készítettek, melyek közül sokat külföldre is exportáltak. A mozdony 1350 lóerős teljesítményével és 90 km/h maximális sebességével a kor egyik legmodernebb és legerősebb gőzmozdonya volt. A 424-es mozdony működése a klasszikus gőztechnológián alapul. A kazánban szén elégetésével vizet forralnak, a keletkező gőz pedig dugattyúkat mozgat, amelyek a kerekeket hajtják. A mozdony felfűtése több órát vesz igénybe, és precíz munkát igényel a fűtőtől, aki folyamatosan adagolja a szenet és ellenőrzi a kazán nyomását. A 424-es mozdony különlegessége a Brotán-rendszerű állókazán és a túlhevítő, melyek hatékonyabbá teszik a gőztermelést és a mozdony teljesítményét. 

A ma Gyöngyösre látogatott 424-es mozdony a 247-es pályaszámú volt. Ennek érdekessége, hogy nem szénnel, hanem pakurával üzemel. A 424,247-es életútjának összefoglalóját az Indóház Extra 2007-es téli számából idézzük:

„A 7286 gyári számú és 12221 gyári jellegű mozdony üzembe állításának időpontja a mozdony könyve szerint 1955. április 18., noha a műtanrendőri próba időpontja 1955. április 6., amelyet Budapest és Hegyeshalom között tartottak. (A mozdonyokat a műtanrendőri próba után általában azonnal üzembe állították, hacsak nem derült fény a próba során olyan műszaki hibára, ami miatt a gépet vissza kellett vinni a gyárba. De ez nem volt jellemző.) A próbán a 247-es 108 kilométer per órás legnagyobb sebességet ért el. A mozdony első fűtőháza a Hámán Kató volt, 1974. január 26-án Szombathelyre állomásították, ahonnan 1986. november 25-étől ismét visszakerült mintegy két és fél évre Budapestre, hogy 1989. április 17-étől újra Szombathelyen üzemeljen egészen 1993. április 7-éig, az Északi Főnökségre történő visszaállomásításáig.” A mozdonyt, a szikraszórás okozta tűzesetek elkerülése miatt pakurafűtésűvé alakították.

Nemcsak a „Bivaly”, Gyöngyi is felfűtött – a Mátravasút ikonikus gőzöse újra sínre állt. Az érdeklődők Gyöngyösről egészen Mátrafüredig utazhattak vele, majd vissza, így duplán is átélhetik a gőzmozdonyos időutazás élményét. A 490.2005 pályaszámú kis gőzmozdony azaz Gyöngyi, városunk büszkesége 1954-ben készült Romániában, s 2006 óta közlekedik a Mátravasúton. Az öreg hölgy pár éve teljes ráncfelvarráson esett át, a kazánrendszere, a csőrendszere és a futóműve is megújult. Üzembe helyezni majdnem nyolc órába telik, s évente csupán néhány alkalommal szállítja azokat, akik múltidéző utazásra vágynak. A gőzös mellett két nosztalgiakocsi is a gyöngyszemek közé tartozik. Egyikük évtizedeken át egy szőlősben pihent és szerszámokat tároltak benne, ám az Egererdő megmentette az enyészettől. 

x Hirdetés

Miller Lajos kapta a Pro Civitate kitüntetést

Ilyen volt a Mátrai Bornapok 2. napja! (galéria)