A biztonságos vezetés kérdése főleg télen szokott előkerülni, de nyáron sem szabad erről megfeledkezni. Nyáron az egyik nap még a rekkenő hőség okoz koncentrációs nehézséget, ingerlékenységet, a másik nap a lezúduló nagy mennyiségű csapadéktól támadnak látási nehézségeink. Az időjárás a mentális egészségre is hatással van, így nem mindegy hogyan is vágunk neki a hosszú útnak. Kispál Zsolt, szakoktatótól kértünk tanácsokat a témában.
Mielőtt hosszabb útnak indulunk célszerű az iratokat, okmányokat ellenőrizni és célszerű a gépjármű teljes átvizsgálása– folyadékszintek, ablaktörlő gumilapát, gumik (a csomagok miatt érdemes a hátsó kerekekben megemelni a nyomást 3-ra, hogy bírja a terhelést és ne legyenek túl öregek sem, hiszen a hatalmas hő is megviseli a gumikat és pillanatok alatt válhat a vakáció rémálommá), ékszíjak ellenőrzése (2-3 évente érdemes cserélni).
Javasolt az autóban tartani elektromos hűtőtáskát, így folyamatosan tudjuk az utazóknak biztosítani a hűtött vizet, hiszen ilyenkor sem szabad megfeledkezni a megfelelő mennyiségű folyadékbevitelről. Fontos, hogy a sofőr(ök) kipihentek és frissek legyenek, tehát lehetőség szerint ne egy éjszakai műszak után vágjunk neki a hosszú útnak.
1000-1200 kilométer körül még érdemes autóval utazni, ha valaki ettől messzebbre vágyik, az inkább válassza a légi közlekedést vagy iktasson be hosszabb pihenőt egy útba eső városban. (nem az autóban pihenve). Ha 1000 kilométer körüli az utazásunk, akkor is érdemes rövidebb pihenőket beiktatni 2-3 óránként, hogy mindenki fel tudjon frissülni- hangsúlyozza Zsolt, hozzátéve: nagyon sokan ott hibáznak, hogy messzire mennek, és amikor a klímával behűtik az autót, akkor ezt sokáig hagyják. Ez azért probléma, mert néhány óránként szükség van egy teljes szellőztetésre, hogy újból friss oxigénnel teljen meg utastér.
Emellett fokozatosan kell hozzászoktatni magunkat a hőfokbeli különbségekhez- tette hozzá a szakoktató. Például ha egész nap strandon fürdőztünk az autó pedig a napon parkolt, akkor visszaérve nyissuk ki az összes ajtót, indítsuk be a járművet és a klímát, hiszen idő, amíg a felforrósodott műanyag elemeket is visszahűti. Amikor beültünk ne legyen eszméletlen nagy különbség a kinti és benti hőmérséklet között, hanem fokozatosan csökkentsük.
Amennyiben nyári zápor csap le ránk csökkentsük a tempót és növeljük a követési távolságot. Jégzápor esetén keressünk fedett helyet, hajtsunk ki egy benzinkútra, amíg csillapodni nem kezd a vihar.
Az utazásnál nem utolsó szempont a ruházat sem. A vezető viseljen kényelmes öltözetet és olyan lábbelit, amely fixen a lábán marad, hiszen ha vezetés közben csúszik le, az is okozhat balesetveszélyes helyzeteket.
Kispál Zsolt kiemelte: mindig nézzük meg, hogy az adott országban ahová utazunk milyen KRESZ szabályok vannak érvényben, figyeljük az információs táblákat és használjunk GPS-t.
Kiemelt kép: freepik.com