Tombol a munkaerőhiány a magyar turizmusban, nehezen találni helyi munkaerőt, így sok szálloda külföldi vendégmunkásokkal tölti fel a megüresedett pozíciókat. Így tett az egyik mátraházai hotel is, ötven Srí Lankáról érkezett vendégmunkással erősítették csapatukat.
Hoffmann Henrik tulajdonos szerint a magyar turizmusban tapasztalható munkaerőhiány egybevág a nyugat-európai trendekkel, ahol a helyiek szintén egyre kevésbé hajlandóak a vendéglátásban dolgozni. „Nem szakma ez, hanem életforma, akkor dolgozunk, mikor mások pihennek, a vasárnap olyan, mint a hétfő, és olyan a karácsony is, ” magyarázta Hoffmann. „Kívülről, amikor csilingelnek a poharak, ugye jól néz ki, de belülről ez embert próbáló és nehéz munka, ami nagyon sok lemondással jár.” A vendéglátási tapasztalattal rendelkező magyar munkavállalók zöme ma már Nyugat-Európában dolgozik, ráadásul a covid-válság is rosszul érintette a vendéglátást, rengeteg volt a pályaelhagyó, összegezte a nehézségeket a szállodatulajdonos.
A turizmus viszont most ismét fejlődni kezdett, és Hoffman Henrik szerint az így keletkezett munkaerőigényt egyszerűen lehetetlen hazai munkaerővel pótolni, ezért fordultak a külföld irányába. „Srí Lankán találtuk meg azt a vendégszeretetet, hozzáállást, békességet és jó kisugárzást” ami szükséges ahhoz a színvonalhoz, amit Hoffmannék nyújtani szeretnének. Közvetlenül keresték meg a Srí Lanka-i toborzóirodát, és személyesen válogatták ki a jelentkezőket.
A szállodatulajdonos fontosnak tartotta leszögezni, hogy nem illegális bevándorlókról beszélünk, „nem a kerítésnél, nem útlevél nélkül, nem átmászva” érkeztek, hanem egy nagyon szigorú idegenrendészeti eljáráson kellett átmenniük, ráadásul csak azután, hogy átmentek egy szakmai válogatáson.
Sokféle munkakört töltenek ugyanis be a vendégmunkások, dolgoznak úgynevezett „front” pozíciókban, ahol közvetlenül találkoznak a vendégekkel: vannak felszolgálók, pultosok, mixerek. Nem szabad elfelejteni, hogy tapasztalt vendéglátósokról beszélünk, tette hozzá Hoffmann: sokuk dolgozott korábban hasonló munkakörökben a Srí Lankához közeli, élénk turizmusú Maldív-szigeteken. Sokan dolgoznak a hátérrészlegeken is, a takarítócsapatban, vagy a konyhán előkészítőként vagy szakácsként.
A vendégmunkások a szálloda területén laknak. „Szerencsés helyzetben vagyunk,” mondta Hoffmann, „van egy 35 szobás munkásszálló-tömbünk, ahol a vendégmunkásoknak, vagy akár nem helybéli magyar munkaerőnek szállást tudunk biztosítani.”
A vendégek is jól fogadták a külföldi dolgozókat. „Sokan féltettek attól a szakmában, hogy egy erősen belföldi fókuszú, vidéki szállodában, ahol a vendégek többsége magyar, meg lehet-e próbálni ezt, és milyen lesz a vendég visszajelzés,” mesélte Hoffmann, „de azt kell hogy mondjam, nagyon sikeresen illeszkedtek be, kiválóan végzik a munkájukat, és a vendégek nagyon szeretik őket.” Az egyetlen visszatérő kritika amit Hoffmannék kapnak, az az, hogy egy magyar szállodában nem magyarok dolgoznak. „De hát azért nem, mert nincsenek,” mondja erre Hoffmann, hozzátéve, hogy nagyon ritka az efféle visszajelzés, a vendégek túlnyomó többsége maximálisan elégedett.