A szeméttől is nehezebb megszabadulni

Újabb drasztikus változás lépett életbe a hulladékszállításban. 2016-ot megelőzően az önkormányzatok látták el a feladatot, hét éve azonban államosították a rendszert, és kiválasztott közszolgáltatókat bíztak meg a feladat ellátásával. Egy 2020. júniusi kormányrendelet azonban gyakorlatilag kimondta, hogy kudarc volt az addig jól működő rendszer felforgatása, amely négy év alatt mintegy 200 milliárd forintba került. Most pedig újabb szolgáltató, méghozzá a MOL került a képbe, ezzel létrejött Európa legdrágább hulladékkezelési rendszere.

x Hirdetés

Évtizedekre bebetonozták a feladatot

Tavaly nyáron jött az újabb bejelentés: a MOL nyerte a hulladékkoncessziós pályázatot. Az évi mintegy 5 millió tonna magyarországi települési szilárd hulladék begyűjtéséért és kezeléséért pedig a 100 százalékos MOL-tulajdonban lévő MOHU Mol Hulladékgazdálkodási Zrt. lett a felelős idén július elsejétől, méghozzá 35 évig. A feladatot többségében azonban továbbra is a korábbi hulladékszállító cégek végzik, így a lakosság az ígéretek szerint számottevő változást nem tapasztalnak a feladatellátásban, a régióban és Gyöngyösön is az NHSZ végzi a szemétszállítást.

A MOL a koncesszió elnyerésével vállalta, hogy a következő 10 évben mintegy 185 milliárd forint értékben hajt végre beruházásokat, és öt év alatt felépít egy új, évente minimum 100 ezer tonna települési szilárd hulladék energetikai hasznosítására alkalmas létesítményt. Azt is megígérték, hogy 2040-ig a hazai települési hulladék jelenlegi, 32 százalékos újrahasznosítási aránya eléri a 65 százalékot, a hulladéklerakókba kerülő hulladék arányát pedig 10 százalékra csökkenti a jelenlegi 50 százalékról. A MOL jelenleg is évi 100–120 ezer tonna saját hulladékot kezel. Mindezek mellett a MOHU jól járt, ugyanis a kormány kiterjesztette a gyártói felelősségi rendszert, vagyis plusz környezetterhelés címén évi 240-300 milliárd forintot fizetnek a magyarországi vállalatok a MOHU-nak. 2022-ben az összes magyarországi vállalat 747 milliárd forint társasági adót fizetett a nyeresége után – számolt be róla a nyugat.hu

A cél egy átláthatóan, egységesen és fenntarthatóan működő hulladékrendszer létrehozása, amelyben a társaság közlése szerint kiemelt szerepet szánnak a szelektív hulladékgyűjtésnek. Ennek érdekében pedig a MOHU néhány éven belül jelentősen megnöveli a hulladékudvarok számát, a jelenlegi 286-ról 369-re. Ezen felül bevezetik a mobil hulladékudvar-szolgáltatást a legalább ötezer és a legfeljebb tízezer fős településeken, illetve meghosszabbítják a hulladékudvarok nyitvatartási idejét is: ez eddig számos helyen csupán heti néhány óra volt, a jövőben a tízezer fő feletti településeken legalább heti 48 óra lesz. 

Töltse le a digitális kiadást innen!

x Hirdetés

» Augusztus 20 – Szent István Nap

Elektromos buszt tesztel a K&V